Koncem května evidovala Asociace penzijních fondů již téměř 50 tisíc klientů ve druhém pilíři. Většina lidí však vstup do II. pilíře odkládá na konec června. Nejčastějšími důvody odkladu jsou nedostatek nezávislých informací (31 %), obava z politické nestability (28 %) a představa, že Důchodové spoření je nevýhodné (22 %). Hlad po informacích však nadále roste – počet dotazů k druhému pilíři se zvýšil meziměsíčně o 270 %. Ukazuje to průzkum provedený mezi obchodními zástupci Penzijní společnosti České pojišťovny. PSČP je s klientským kmenem čítajícím více než 21 400 klientů ve druhém pilíři lídrem na trhu v Důchodovém spoření.
Výsledky průzkumu potvrzují, že Češi chtějí objektivní a přesné informace o druhém pilíři. „Vůbec mě nepřekvapuje, že téměř třetina obchodníků pracuje s klienty, kteří nevědí, jak funguje Důchodové spoření. Skoro každá schůzka s klientem začíná půlhodinovým vysvětlováním, že druhý pilíř není tunel, na kterém klienti prodělají,” shrnuje zkušenosti z prvních měsíců po reformě ředitel pro obchod a marketing Penzijní společnosti České pojišťovny Libor Pergl. „Lidé musejí pochopit výhody i nevýhody druhého pilíře, aby si mohli zajistit spokojené stáří a nespoléhali jen na stát. Bohužel, negativní vyjádření některých politiků znemožňují udělat si na problematiku penzí vlastní názor,” doplňuje Libor Pergl.
Poptávka po objektivních informacích však nadále roste. Kontaktní centrum PSČP evidovalo 270% nárůst dotazů týkajících se druhého pilíře. Jedná se o jasný nárúst zájmu o důchodové spoření.
Obava o politickou stabilitu je s 28 % druhou nejzmiňovanější bariérou odrazující potenciální klienty od vstupu do druhého pilíře. Lidé vyčkávají, jak bude vypadat politická situace po následujících volbách. Ačkoli je možné, že se důchodový systém v příštích dvaceti letech změní, klienti nepřijdou o své vklady. „Pokud by se opozice rozhodla zrušit druhý pilíř, naspořená aktiva by se vrátila klientům,” říká Libor Pergl.
Více než pětina respondentů zaregistrovala argument potenciálních klientů, že se vstup do druhého pilíře nevyplatí. „Jedná se o zcela neinformovaný názor vytvořený extrémní kritikou druhého pilíře. Důchodové spoření je jedním z nejvýhodnějších spořicích produktů na trhu. Ke každé vložené tisícovce stát pošle dalších 1 500 Kč, klient tak od státu získá 150% zhodnocení svého vkladu,” vysvětluje Libor Pergl.
Zejména lidé mladší 30 let jsou přesvědčeni, že se důchodu nedočkají. Demografické studie však nasvědčují opaku. Dnešní třicátníci se důchodu nejen dožijí, ale pravděpodobně jej stráví v chudobě a závislí na státních penzích. Je téměř jisté, že fixní náklady na živobytí nadále porostou a bude na zodpovědnosti jednotlivce, aby je ve stáří dokázal pokrýt pro sebe i svou rodinu. K tomu může pomoci právě Důchodové spoření. Jeho výhodou je také děditelnost vkladů. Klientovy naspořené prostředky tak zabezpečí jeho blízké v případě nenadálé události.
Poslední údajnou nevýhodou druhého pilíře je nemožnost vybrat vložená aktiva před odchodem do důchodu. Fixace prostředků v penzijních společnostech byla uzákoněna, aby ochránila především klienty. Pokud by klienti sáhli na vlastní úspory dříve, tyto prostředky by jim v důchodu chyběly a Důchodové spoření by ztratilo smysl.
Potenciální klienti starší 35 let mají čas jen do 30. 6. 2013, aby vstoupili do druhého pilíře. Poté už to nebude možné.