České hospodářství marně hledá cestu k dynamickému růstu, ale nezávislí finanční poradci zaznamenali v roce 2012 silný boom. Jejich služeb využilo o polovinu více nových klientů, než v roce 2011.
Například česká společnost Broker Consulting díky vyššímu zájmu zprostředkovala ve stejném období 129 915 finančích produktů, což znamenalo meziroční 60% nárůst. Situace je přímým důsledkem penzijní reformy, ačkoliv ta odstartovala naplno až letos.
Důchodovou reformu provází již více než rok masivní kampaň v médiích. Kampaň Čechy přesvědčila, že se o ně stát ve stáří postarat nedokáže. „Již v září ukázal výzkum společnosti PPM FACTUM RESEARCH, že lidé na zajištění od státu v dostatečné míře nevěří dokonce v 90 % případů,“ připomněl ředitel komunikace společnosti Broker Consulting Jan Lener a dodal: „Loni se lidé začali masově zajímat o informace týkající se jejich penze. Takový zájem nepamatujeme. Společně s penzí ale poptávají i další služby – financování bydlení, investice nebo pojištění.“
Nárůsty ale nehlásí pouze společnost Broker Consulting. Že se statisíce lidí se rozhodly vyhledat odbornou pomoc v oblasti financí, ukazují také čísla zveřejněná oborovými asociacemi AFIZ a USF. Asociace hovoří o 60% meziročním zvýšení počtu nových klientů svých členských společností. Jen penzijní připojištění si v roce 2012 u členských společností AFIZ a USF sjednalo na 366 tis. lidí.
Penze v médiích však nabyly jedinou příčinou boomu trhu s nezávislým finančním poradenstvím. Svou roli hrála také změna legislativy a pravidel v oblasti penzijního připojištění. Stát totiž v závěru roku ukončil možnost sjednat si penzijní připojištění.
„Stát zavedl nový produkt (účastnické fondy) místo notoricky známého penzijního připojištění. Statisíce lidí si tak v loňském roce připojištění na poslední chvíli sjednaly, nebo převedly k jinému fondu. Z hlediska finančního plánování lidé v podstatě nemohli s penzijním připojištěním udělat chybu. Do nového produktu mohou totiž nyní přejít kdykoliv.,“ vysvětluje Lener.
Nezávislí poradci pracující na živnostenský list již několik let vytlačují přímý prodej finančních produktů. „Lidé si žádají nezávislá porovnání a vícebarevný přístup. Nechtějí se spoléhat jen na jednu finanční skupinu. Je to vidět zejména v oblasti hypoték, ale i u pojištění domácnosti či aut, kde lze poměrně snadno nezávislým přístupem ušetřit desítky procent z ceny pojistného. Náš trh je už téměř stejně vyspělý jako v tradičních západních zemích, i když Češi ještě nemají peníze uložené tak dobře jako tamní obyvatelstvo.“ uzavřel generální ředitel Broker Consulting Petr Hrubý.