Důchodová reforma je nejdůležitější hospodářsko-politickou výzvou České republiky dnešní doby, protože ovlivní život každého občana naší země. Při stanovování konečné podoby důchodové reformy je proto nezbytné postupovat maximálně důkladně, protože i malé opomenutí v zákoně může znamenat dramatické potíže, a to jak v životní úrovni na straně jedné, tak ve veřejných financích na straně druhé.
V navrhované podobě reformy hraje důležitou úlohu spořící (kapitalizační) pilíř, jenž má za úkol diverzifikovat riziko a náklady na, za stávajících podmínek neudržitelný, průběžný systém PAYG. Klíčová role ve spořícím pilíři, tedy obhospodařování prostředků z individuálních účtů klientů vyvedených z PAYG systému, připadne penzijním fondům, resp. obdobným licencovaným subjektům. Zákonodárci by však měli dbát na to, aby veškeré procesy spojené se správou prostředků v penzijních fondech byly v příslušných zákonech podrobně ošetřeny. Je proto nutné o nich mluvit. Redakce serveru www.bankovnipoplatky.com vítá především rozbíhající se diskusi o problematice poplatků za správu prostředků ve fondech, kterou v tomto týdnu zahájilo MF ČR.
Apelujeme na politické představitele, aby vyslyšeli návrhy odborníků a stanovili horní strop maximálních možných poplatků za obhospodařování prostředků, a to na bázi podobné konceptu RPSN (roční procentní sazba nákladů, tj. započtení všech poplatků, bonusů, odměn apod. do jednoho údaje) a s využitím praxe obvyklé v zahraničí (velcí provideři pod tlakem konkurence trhu dokáží se ziskem spravovat prostředky za provizi v rozmezí 0,1 až 0,5 %), nikoliv požadavků, které si do zákona prosadí penzijní fondy působící v ČR.
Praxe ve finančním sektoru v ČR ukazuje, že soukromé subjekty, jejichž pochopitelným zájmem je generovat maximální možný zisk, umí být v poplatkové politice vůči svým klientům velmi inovativní a jednostranně flexibilní. Informační asymetrie přitom samozřejmě hraje v neprospěch klientů. Informační převahu penzijních fondů je nutné snižovat, nikoliv zvyšovat prostorem pro případné ukrajování většího a většího podílu z obhospodařovaných peněz a výnosů, které ponesou. Jen takové opatření může zajistit fungující systém, kterému budou klienti věřit a který jim bude generovat odpovídající zhodnocení peněz uspořených na důchodový věk.